logo.jpg
Search

Chunky monkey - 25.juni.2021

Freddan folkens!!!<333


Før jeg går gjennom dagen i dag så vil jeg nevne at vi skal ha sommerfest i slutten av juli! Verftet fyller jo 6 år den 1. august og det må vi jo selvfølgelig feire. Derfor vil vi gjerne at dere går inn på facebook-gruppen vår og stemmer på om den 31. juli passer for dere eller ikke. Jeg lover meget god stemning<3




Så, over til dagen i dag. Det har vært en rolig dag på Verftet. Det merkes at det er sommer altså. For dere som eventuelt har ferie så håper jeg at dere nyter, lader opp batteriene. Og for oss som fortsatt jobber og venter på ferien så er det viktig at vi også nyter, husk at ikke alt handler om hva som skjer i fremtiden, det er nå som gjelder. Nyt dagene på jobb, på trening og hjemme før du drar på ferie, det er minst like viktig.


I dag har vi avslutta uka med "Chunky Monkey". En økt som utfordrer mobilitet, balanse og styrke.

Øvelsene er power snatch, overhead squats og roing eller sykling.



Snatch er en komplisert øvelse som tar mange år å lære seg helt korrekt, men når man først får den til så har den så sinnsykt mange fordeler. Her er en liten liste med 5 punkter over fordeler med å gjøre power snatch. Er mange flere fordeler, men da hadde listen blitt evig lang hehe.


  1. Økt kroppskontroll. Å ha kontroll over din egen kropp er viktig, spesielt i en øvelse som snatch. Å vite hvor du for eksempel har ankelen din til enhver tid kan være en fordel.

  2. En mer stabil kjernemuskulatur. Å ha en stabil kjernemuskulatur vil hjelpe å redusere risikoen for for eksempel ryggskader.

  3. Økt koordinasjon og evne til å endre retning. I en snatch må vi endre retning kjapt når stangen skal gå fra bakken og opp over hodet. Dette vil for eksempel hjelpe for å få bedre kooordinasjon.

  4. Økt styrke i latsen (sidemusklene i ryggen). Snatch er i stor grad en pull-bevegelse. Vi skal holde stangen tett inntil kroppen og den skal over hodet. Da inkluderer vi latsen vår i veldig stor grad.

  5. Økt mobilitet. Årsaken til at mange synes denne øvelsen er vanskelig er fordi de ikke har bevegelsen som en snatch krever, derfor vil det å gjøre snatch hjelpe på å øke mobiliteten.



Dagens økt var altså slitsom og utfordrende, men alle har gått ut med et smil og det er det som er det viktigste. Jeg håper du får en fin helg, så sees vi igjen på mandag<3

187 views

Recent Posts

See All